La „Baladele Deltei”, pregătiri febrile pentru marea sa aniversare!

Pentru că Ansamblul Artistic Profesionist „Baladele Deltei” împlinește în 2017 douăzeci de ani de activitate și pentru că acest eveniment este nu numai pentru noi un eveniment, colectivul său se pregătește să ofere surprize publicului pe care l-a obișnuit cu frumosul tradițional. În acest scop el a fost ajutat și de maestrul coregraf Theodor Vasilescu, cel care, la 85 de ani, nu s-a codit să vină de la București la Tulcea spre a monta, alături de maestrul coregraf Ștefan Coman, tabloul folcloric „Nunta dobrogeană, cu alai tot pe sprânceană!”. Dansatorii, soliștii și membrii orchestrei ansamblului l-au așteptat săptămâna trecută cu nerăbdare pe cel ce și-a închinat întreaga viață jocului tradițional românesc, strângând până acum peste 70 de ani în slujba sa, dar și cu ceva strângeri de inimă, deoarece în lumea coregrafilor și a dansatorilor profesioniști exigența neînduplecată a Maestrului (așa cum i se spune și așa cum îl vom numi și noi de aici încolo!) este arhiștiută! Theodor Vasilescu este un nume cunoscut nu doar în lumea coregrafiei românești, ci în întreaga lume, din motive ce țin de profesionalismul, creativitatea și activitatea extrem de bogată în domeniu pe o mare parte a globului rotitor ce se cheamă Planeta Pământ! Căci, dacă își începea activitatea de culegător de jocuri populare românești încă din 1945, lăsând culturii noastre câteva mii de jocuri tradiționale astăzi nemaiștiute (pentru aceasta inventând un limbaj de notare a mișcărilor folosit astăzi în întreaga lume!), începând din 1964 (spre dumirire, să spunem că încă mai trăia Gheorghe Gheorghie-Dej!) domnia sa a început să predea joc tradițional românesc în Olanda, continuând cu astfel de cursuri, dar și cu montaje coregrafice de alt tip, în alte și alte țări, printre care Sudan, Statele Unite, Canada, Norvegia, Franța, Japonia, Taiwan, Hong Kong, Madagascar, Republica Moldova etc. Având o preferință – onorantă – pentru ansamblul tulcean, pentru conducătorul său și trupa artistică, Maestrul a pus, deci, umărul, la acest spectacol, asigurându-i scenariul, versurile și regia, domnul Ștefan Coman fiindu-i alături la montaj și coregrafie. Iată, deci, explicabilă acum emoția tinerilor dansatori ai ansamblului, care, totuși, au scăpat vii și nevătămați de întîlnirea cea de patru zile cu maestrul, dar mult mai bogați profesional și, credem noi, și sufletește! Totul a început joi, 19 octombrie 2017, și s-a derulat cam așa:

Așteptare: „Vine? Nu vine?”
Așteptare: „Vine? Nu vine?”
Se distribuie primele roluri: „Ia și tu, ia și tu!”
Se distribuie primele roluri: „Ia și tu, ia și tu!”
Na, na, na! Hai, că începe!
Așa am zis eu? Sus genunchiul, sus!
Așa am zis eu? Sus genunchiul, sus!
Doamnelor, domnișoarelor și domnilor! Intră în scenă Maestrul!
Doamnelor, domnișoarelor și domnilor! Intră în scenă Maestrul!
Maestre dirijor, regret! Asta nu-i „Legătoarea”, asta-i „Somnoroase păsărele”!
Nu e bineeee! El iese primul și strigă: „I-auzi, măăăi!”, și pe urmă intrați voi!
Nu e bineeee! El iese primul și strigă: „I-auzi, măăăi!”, și pe urmă intrați voi!
Vreau să scap de „eeeee”-ul ăsta!
Vreau să scap de „eeeee”-ul ăsta!
Mai săltat! Mai săltat!
Mai săltat! Mai săltat!
O „floare” din nuntași!
O „floare” din nuntași!
Aaaa-șșșaaaa!
Aaaa-șșșaaaa!
Acum abia intri tu!
Acum abia intri tu!
Actorii! Unde sunt actorii?
Actorii! Unde sunt actorii?
Uite că au apărut și actorii!
Uite că au apărut și actorii!
Actorii! Nu vă las așa, în tricou! Vă îmbrac cu cioareci și bundițe, de nu va mai cunoaște nici președintele de asociație!
Actorii! Nu vă las așa, în tricou! Vă îmbrac cu cioareci și bundițe, de nu va mai cunoaște nici președintele de asociație!
Eu cioareci din ăștia ... ițari, nu pun pe mine, să știi! Unde-ai mai văzut tu nașă în ițari?
Eu cioareci din ăștia … ițari, nu pun pe mine, să știi! Unde-ai mai văzut tu nașă în ițari?
Cinstit, cinstit, nici eu n-aș pune, că mi-au rămas mici toți!
Cinstit, cinstit, nici eu n-aș pune, că mi-au rămas mici toți!
Ca lumea meseria asta a noastră, pe lângă aia de dansator, este?
Ca lumea meseria asta a noastră, pe lângă aia de dansator, este?
Eu am cărat azi acordeonul degeaba!
Eu am cărat azi acordeonul degeaba!
Mă deranjează ăsta cu bașii lui la ureche! Dacă pun și eu gura pe muștiuc, îl sparg!
Mă deranjează ăsta cu bașii lui la ureche! Dacă pun și eu gura pe muștiuc, îl sparg!
Maestre, nu va dați la mine, că eu nu joc nici mort! Zău, maestre, eu sunt cu arcușul!
Maestre, nu va dați la mine, că eu nu joc nici mort! Zău, maestre, eu sunt cu arcușul!
Orchestraaa! „Braaadul”, nu „Legătoarea”!
Orchestraaa! „Braaadul”, nu „Legătoarea”!
Soliștii! Vedeți pe CD 2, piesa 4!
Soliștii! Vedeți pe CD 2, piesa 4!
Numai text, fără partitură?
Numai text, fără partitură?
Comanda la mine, să ne înțelegem!
Comanda la mine, să ne înțelegem!
Fănică, nu te uita la mine! Uita-te la picior! Bați așa, de patru ori și pe urmă mă mai întrebi!
Fănică, nu te uita la mine! Uita-te la picior! Bați așa, de patru ori și pe urmă mă mai întrebi!
Mai încet, Maestre, cu dansul, că nu poate orchestra să țină ritmul!
Mai încet, Maestre, cu dansul, că nu poate orchestra să țină ritmul!
Mirele, tu aduci mireasa aici!
Mirele, tu aduci mireasa aici!
Zâmbeșteee! Tu ești mireasa, nu mirele, sau nu vrei să fii mireasă? El e mirele, el poate să nu zâmbească!
Zâmbeșteee! Tu ești mireasa, nu mirele, sau nu vrei să fii mireasă? El e mirele, el poate să nu zâmbească!
Păi mie îmi arde de zâmbit? Cum ză zic eu acasă că-s mire, și n-am întrebat pe nimeni?
Păi mie îmi arde de zâmbit? Cum ză zic eu acasă că-s mire, și n-am întrebat pe nimeni?
Ba da, vreau să fiu mireasă, dar nu vreau să mă smotocească!
Ba da, vreau să fiu mireasă, dar nu vreau să mă smotocească!
Că sa înțelegeți, vă expliiic ...
Că sa înțelegeți, vă expliiic …
... și vă arăt!
… și vă arăt!
A fost biiineee ... dar puteți și mai biiineee!
A fost biiineee … dar puteți și mai biiineee!
Mulțumim, Maestre!
Mulțumim, Maestre!